Skip to main content
Loading...
training

MONUSCO : Plusieurs postes ( 05 ) en RDC

Publier :
Vues : 1.9k
Expire le : 2025-01-03

Informations sur l'emploi

Année d'Expérience Requise : 3 ans

Lieu du Travail : RDC

Description de l'emploi

---

Formation en Suivi & Evaluation des projets

---

La Mission de l’Organisation des Nations unies en république démocratique du Congo, devenue la Mission de l’Organisation des Nations unies pour la stabilisation en république démocratique du Congo le 1ᵉʳ juillet 2010, est une mission de maintien de la paix en république démocratique du Congo de l’ONU.

 

POSTE 1 : ASSISTANT D’ÉQUIPE – Kinshasa

Cadre organisationnel

Ce poste est situé dans le bureau du chef de cabinet au sein de la Mission de stabilisation de l’Organisation des Nations Unies en République démocratique du Congo (MONUSCO) à Kinshasa. Le titulaire du poste est placé sous l’autorité de l’assistant administratif.

Responsabilités

Dans les limites de l’autorité déléguée et en fonction du lieu, les assistants d’équipe de ce niveau peuvent être chargés des tâches suivantes (Ces tâches sont génériques et peuvent ne pas être accomplies par tous les assistants d’équipe) :

– Effectuer un large éventail de tâches administratives et de soutien de bureau. – Répondre ou rédiger des réponses à la correspondance courante et à d’autres communications ; utiliser un logiciel de traitement de texte standard pour produire une grande variété de documents et de rapports complexes et volumineux.

– Surveiller les processus et les calendriers liés aux résultats, produits, tâches, etc. le cas échéant, contribuer à la vérification de la réception et de l’exactitude des documents, approbations, signatures, etc. requis pour assurer la conformité aux exigences juridiques, financières et autres pertinentes.

---

Formation en Suivi & Evaluation des projets

---

– Rechercher, compilateur et organisateur des informations et des documents de référence provenant de diverses sources pour des rapports, des plans de travail, des études, des séances d’information, des réunions/conférences, etc. et autres, des ordres de travail, etc., en utilisant diverses bases de données.

– Relire des documents et réviser des textes pour en vérifier l’exactitude, la grammaire, la ponctuation et le style, ainsi que le respect des normes établies en matière de format.

– Filtrer les appels téléphoniques et les visiteurs ; répondre aux demandes d’information et aux demandes de renseignements modérément complexes (par exemple, répondre aux demandes nécessitant une recherche dans les dossiers, etc.

– Assurer le secrétariat, l’administration et la logistique des réunions, conseils, comités, conférences, etc. .

– Participer à la maintenance des sites web en scannant, convertir et afficher une variété de documents sur le site.

– Participer à la préparation des documents de présentation en utilisant les technologies/logiciels appropriés.

– Tenir à jour le calendrier et les horaires ; surveiller les changements et communiquer les informations pertinentes au personnel concerné à l’intérieur et à l’extérieur de l’unité de travail immédiate.

– Effectuer des fonctions de saisie et d’extraction de données.

– Examiner, enregistrer, distribuer et/ou traiter le courrier et d’ autres documents ; assurer le suivi des actions imminentes.

---

Formation en Suivi & Evaluation des projets

---

– Mettre à jour et tenir à jour de grandes listes de distribution ; prendre des dispositions pour l’impression et la traduction si nécessaire ; coordonner les dispositions relatives à l’expédition, les services de messagerie, etc.

– Effectuer des tâches administratives générales (par exemple, enregistrement des congés et des présences, organisation de réunions et d’autres événements, réservations,suivi budgétaire, etc.), y compris la préparation et/ou le traitement de demandes/documents administratifs (par exemple, demandes d’achat, bons de commande, demandes de voyage, contrats, autorisations de dépenses, demandes de visa, etc. ).

– Tenir à jour les dossiers (papier et électroniques) et les bases de données de l’unité de travail.

– Effectuer d’autres tâches qui lui seront confiées.

Compétences

PROFESSIONNALISME : Connaissance de la bureautique générale et du soutien administratif, y compris des politiques, processus et procédures administratives. Se montrer fier de son travail et de ses réalisations ; faire preuve de compétence professionnelle et de maîtrise du sujet ; être consciencieux et efficace dans le respect des engagements, des délais et des résultats ; être motivé par des préoccupations professionnelles plutôt que personnelles ; faire preuve de persévérance lorsqu’il est confronté à des problèmes ou à des défis ; rester calme dans les situations stressantes. Prendre la responsabilité d’intégrer les perspectives de genre et d’assurer la participation égale des femmes et des hommes dans tous les domaines de travail.

TRAVAIL D’ÉQUIPE : Travailler en collaboration avec ses collègues pour atteindre les objectifs de l’organisation ; solliciter des contributions en appréciant réellement les idées et l’expertise des autres ; être disposé à apprendre des autres ; faire passer l’agenda de l’équipe avant son agenda personnel ; soutenir et agir conformément à la décision finale du groupe, même si cette décision ne reflète pas entièrement sa propre position ; partager le mérite des réalisations de l’équipe et accepter la responsabilité conjointe des lacunes de l’équipe.

PLANIFICATION ET ORGANISATION : Développer des objectifs clairs qui sont cohérents avec les stratégies convenues ; identifier les activités et les missions prioritaires ; ajuster les priorités si nécessaire ; allouer le temps et les ressources nécessaires à l’accomplissement du travail ; prévoir les risques et les éventualités lors de la planification ; contrôler et ajuster les plans et les actions si nécessaire ; utiliser le temps de manière efficace.

---

Formation en Suivi & Evaluation des projets

---

Formation

Un diplôme d’études secondaires ou l’équivalent est requis.

Expérience professionnelle

Un minimum de trois ans d’expérience dans l’administration et l’assistance générale de bureau ou dans un domaine connexe est requis. Le nombre minimum d’années d’expérience pertinente est réduit à une année pour les candidats titulaires d’un diplôme universitaire de premier niveau ou d’un diplôme supérieur. Une expérience dans l’appui aux hauts fonctionnaires dans un contexte d’après-conflit ou dans une organisation internationale est requise. Une expérience dans le domaine du front office exécutif est souhaitable.

Connaissances linguistiques

L’anglais et le français sont les langues de travail du Secrétariat des Nations Unies. Pour le poste annoncé, la maîtrise du français oral et écrit est requise. La connaissance de l’anglais est souhaitable

Méthode d’évaluation

L’évaluation des candidats qualifiés peut comprendre un exercice d’évaluation, qui peut être suivi d’entretiens axés sur les compétences.

POSTULEZ ICI

 

---

Formation en Suivi & Evaluation des projets

---

Autres postes vacants :

Poste 2 : Spécialiste des droits des victimes

Référence de l’avis de vacance: 248902

Réseau d’emplois : Paix et questions politiques et humanitaires

Famille d’emplois : Droits de l’homme

Catégorie et classe : Administrateurs et des fonctionnaires de rang supérieur, P-5

Lieu d’affectation : GOMA

Département/Bureau : Mission de l'Organisation des Nations Unies en République démocratique du Congo

Cadre organisationnel

Ce poste est à pourvoir au sein de la Mission de l'Organisation des Nations Unies pour la Stabilisation en République Démocratique du Congo (MONUSCO), avec lieu d'affectation Goma. 

Le Conseil de Sécurité des Nations Unies a adopté une résolution autorisant le mandat de la MONUSCO. Le titulaire du poste rendra compte au Représentant Spécial du Secrétaire Général de la MONUSCO et au Sous-Secrétaire Général, Défenseur des droits des victimes (VRA) au siège de l'ONU.

Responsabilités

Le/la Spécialiste des droits des victimes jouera le rôle de défenseur des droits des victimes sur le terrain et aidera l'ERV au siège à contrôler, superviser et coordonner la vision stratégique de l'assistance et du soutien aux victimes en matière d'exploitation et d'abus sexuels avec tous les acteurs concernés du système des Nations unies, afin de veiller à ce que les droits des victimes soient respectés et que leurs besoins soient satisfaits. 

---

Formation en Suivi & Evaluation des projets

---

Le/la Spécialiste des droits des victimes sera le principal point de contact pour toutes les victimes. 

Il le fera en coordination avec les mandats et responsabilités existants des acteurs du système des Nations unies dans le pays qui travaillent en étroite collaboration avec les victimes, y compris ceux qui sont chargés de fournir une assistance et un soutien aux victimes d'exploitation et d'abus sexuels, en se référant spécifiquement à la stratégie globale des Nations unies (A/RES/62/214, annexe), à la stratégie du secrétaire général (A/71/818) et au droit international en matière de droits de l'homme. 

Le Bureau veillera à ce qu'une approche centrée sur la victime, sensible au genre et à l'enfant et non discriminatoire soit intégrée dans toutes les activités de soutien et d'assistance aux victimes.

 Dans le cadre des pouvoirs qui lui sont délégués, le/la Spécialiste des droits des victimes sera chargé (e ), entre autres, des tâches suivantes:

 - Soutenir la mise en œuvre, sur le terrain, des politiques, procédures et programmes menés par l'ARV en matière d'assistance et de soutien aux victimes d'exploitation et d'abus sexuels. 

Soutenir les processus qui permettront aux victimes d'avoir accès à la justice et aux services juridiques, y compris aux voies de recours et aux réparations. Soutenir les acteurs du système des Nations unies sur le terrain dans leurs efforts pour faciliter les demandes de paternité au nom des victimes.

 L'assistance aux victimes fait l'objet d'un suivi et d'un enregistrement à des fins d'établissement de rapports et d'évaluation. 

---

Formation en Suivi & Evaluation des projets

---

- Maintenir un contact direct et régulier avec les victimes, conformément à la vision stratégique sur l'assistance et le soutien aux victimes, les processus judiciaires et les résultats connexes, telle que définie par l'ERV du siège, et veiller à ce que des mécanismes et des politiques (y compris la protection) soient en place pour soutenir cette tâche. 

- Coopérer avec les acteurs du système des Nations unies sur le terrain pour veiller à ce que des mécanismes adéquats soient mis en place pour sensibiliser les victimes et l'ensemble des communautés aux mécanismes de plainte/rapport et aux services de soutien disponibles. 

Lorsque les victimes/témoins sont âgés de moins de 18 ans, s'assurer que le consentement des parents ou du tuteur/responsable légal est obtenu et que des politiques de protection appropriées sont en place et mises en œuvre. 

- Coopérer avec les acteurs du système des Nations unies et les groupes sectoriels pour assurer le contrôle de la cartographie des services pertinents par les acteurs du système des Nations unies sur le terrain, qui visent à identifier les réseaux de prestataires de services, notamment dans les domaines médical, psychologique, juridique et de la réintégration dans la communauté, en coordination avec le coordinateur résident/coordinateur humanitaire et les entités des Nations unies concernées, en formulant des recommandations sur les lacunes et les possibilités dans les situations spécifiques des pays. 

En consultation avec les acteurs du système des Nations unies sur le terrain, les organisations locales de la société civile et les prestataires de services, conformément au « Protocole uniforme sur la fourniture d'assistance aux victimes d'exploitation et d'abus sexuels », contribuer à l'évaluation des besoins d'assistance afin d'éclairer les exercices de cartographie. 

Prendre des mesures correctives, le cas échéant, pour combler les lacunes de cette cartographie et de ces services. 

---

Formation en Suivi & Evaluation des projets

---

- Conseiller le chef de mission et l'ERV du siège, ainsi que les acteurs du système des Nations unies sur le terrain, sur les enseignements tirés, les meilleures pratiques, les lacunes et les possibilités de renforcement de l'assistance et du soutien aux victimes. 

- Assurer la coordination avec les acteurs du système des Nations unies sur le terrain pour veiller à ce qu'ils reçoivent des informations actualisées sur l'assistance fournie aux victimes d'exploitation et d'abus sexuels, y compris sur l'état d'avancement des procédures judiciaires et administratives dans les pays d'accueil et dans les pays des auteurs présumés. 

- S'engager auprès des autorités locales pour renforcer la protection des victimes au cours des enquêtes, des procédures pénales et disciplinaires/administratives et pour veiller à ce que les victimes, y compris les enfants, soient traitées en tenant compte de leur sexe et de leurs droits, y compris le droit d'être informé de l'issue de la procédure par des mises à jour provenant de l'État membre concerné.

---

Formation en Suivi & Evaluation des projets

---

 - Identifier les réseaux d'assistance juridique, les institutions nationales des droits de l'homme, les organes régionaux et sous-régionaux compétents en matière de droits de l'homme, les organisations de la société civile et les groupes de victimes susceptibles de fournir un soutien et une assistance individualisés aux victimes, à leur famille et aux survivants, y compris pendant les enquêtes et les procédures judiciaires/administratives se déroulant sur le terrain, et travailler en étroite collaboration avec eux afin de combler les lacunes en matière de soutien aux victimes et aux enfants nés de l'exploitation et des abus sexuels pendant et après la réduction des effectifs de la mission. 

- Coordonner avec les composantes concernées de la mission une formation continue ciblée sur l'approche des Nations unies en matière de droits des victimes, ainsi que des actions correctives pour les victimes d'EES, afin de garantir le respect et le maintien d'une approche centrée sur la victime. 

- Soutenir le contrôle, la coordination et le suivi de la fourniture de l'assistance et du soutien afin de garantir le respect des droits des victimes, en collaboration avec le CR/CD ou le chef de mission. Veiller à ce que l'assistance et le soutien soient fournis d'une manière centrée sur la victime, fondée sur les droits, sensible à l'âge, au handicap et au sexe, non discriminatoire et culturellement appropriée. 

Veiller à ce que l'assistance et le soutien apportés aux enfants victimes (moins de 18 ans) soient conformes aux droits inscrits dans la Convention relative aux droits de l'enfant.

 -Effectuer d'autres tâches qui lui sont confiées.

Compétences

PROFESSIONALISME Capacité avérée à fournir des conseils sur un large éventail de questions stratégiques, politiques, administratives et de gestion à la direction générale et à l'encadrement ;

 - Diriger des processus intégrés et assurer la réalisation d'un programme de travail dans les délais impartis. -Expérience de la constitution d'équipes, de la résolution de problèmes et de l'amélioration continue de l'organisation en vue d'une mise en œuvre efficace des programmes. 

Tirer fierté de son travail et de ses réalisations ;

 Faire preuve de compétence professionnelle et de maîtrise du sujet ;

 Apporter à l’exécution de ses tâches la conscience et le souci d’efficacité voulus pour être en mesure d’honorer les engagements contractés, de tenir les délais impartis et d’obtenir les résultats escomptés ; 

Agir pour des motifs professionnels plutôt que personnels ; 

Persévérer face aux obstacles et aux difficultés ; 

Garder son calme dans les situations de crise ; 

Souci de la prise en compte du principe de l’égalité des sexes et de la participation sur un pied d’égalité des hommes et des femmes à tous les domaines d’activité.. 

---

Formation en Suivi & Evaluation des projets

---

SURETE DE JUGEMENT/APTITUDE A DECIDER Discerner les éléments clefs dans les situations complexes et aller rapidement au coeur du problème ;

 Recueillir toute l’information nécessaire avant de prendre une décision ; 

S’interroger sur l’incidence à la fois bénéfique et préjudiciable que les décisions peuvent avoir avant de se déterminer ; 

Ne prendre de décisions qu’après en avoir mesuré les conséquences pour autrui et pour l’Organisation ; 

Ne proposer de lignes d’action ou formuler de recommandations qu’en toute connaissance de cause ; 

Vérifier les hypothèses en les confrontant aux faits ; 

S’assurer que les dispositions qu’il est envisagé de prendre répondent aux besoins explicitement ou implicitement exprimés ;

 Savoir prendre des décisions douloureuses quand les circonstances l’exigent. 

COMMUNICATION

 S’exprimer clairement et efficacement, tant oralement que par écrit ;

 Ecouter les autres, bien les comprendre et donner suite comme il convient ;

 Poser les questions voulues afin d’obtenir des éclaircissements et faciliter le dialogue ; 

Adapter le langage, le ton, le style et la présentation au public auquel on s’adresse ; 

Partager l’information avec tous ceux qu’elle intéresse et tenir chacun au courant. 

---

Formation en Suivi & Evaluation des projets

---

SENS DES RESPONSABILITES 

Assumer toutes ses responsabilités et honorer ses engagements ; 

Livrer les produits dont on a la responsabilité dans les délais et au coût prévus, en se tenant aux normes de qualité ; 

Se conformer aux règles et procédures de l’Organisation ; 

Soutenir ses subordonnés, les encadrer et assumer la responsabilité des tâches qui leur sont déléguées ; 

Prendre personnellement la responsabilité de ses propres erreurs et, le cas échéant, de celles de son service.

Formation

Diplôme universitaire supérieur (maîtrise ou équivalent) en droits de l’homme, droit, affaires humanitaires, sciences politiques, affaires internationales, administration publique, sciences sociales ou dans un domaine connexe. 

A défaut, un diplôme universitaire de premier cycle assorti de deux (2) années supplémentaires d’expérience qualifiante.

Job - Specific Qualification

Pas disponible.

Expérience professionnelle

Un minimum de dix (10) ans d’expérience professionnelle progressive dans les droits de l’homme, les affaires humanitaires, le genre, les affaires politiques, le secteur de la sécurité ou dans un domaine connexe est requis. 

Une expérience dans les processus de défense et/ou la politique ayant de multiples parties prenantes au niveau national est souhaitable. 

Une formation juridique, y compris une connaissance de l'assistance juridique, du droit international des droits de l'homme, de la justice pénale ou de la protection des victimes, est souhaitable. 

Une expérience au sein de ou à l'appui d'une opération sur le terrain du système commun des Nations Unies ou d'une organisation internationale comparable, une organisation non-gouvernementale ou multilatérale similaire, est souhaitable.

Connaissances linguistiques

L’anglais et le français sont les langues de travail du Secrétariat des Nations Unies.

 Pour ce poste, la maîtrise de l’anglais et du français (oral et écrit) est requise.

Méthode d'évaluation

L'évaluation des candidats qualifiés pourrait inclure un exercice d'évaluation, pouvant être suivi d'un entretien d'appréciation des compétences.

Notice spéciale

Cette offre d'emploi vise à identifier le candidat le plus qualifié pour la Mission de l'Organisation des Nations Unies pour la Stabilisation en République Démocratique du Congo (MONUSCO). Les candidats approuvés par le FCRB mais non sélectionnés seront placés sur la liste des Spécialistes des droits des victimes, P5. 

L'ensemble du processus d'évaluation prend en moyenne six mois; tous les candidats seront informés par écrit du résultat de leur candidature (succès ou échec) dans les 14 jours suivant la conclusion du processus. 

Les candidats retenus seront inscrits sur la liste et seront ensuite invités à postuler aux postes vacants dans les missions sur le terrain ouverts uniquement aux membres se trouvant sur la liste. Figurer sur la liste ne garantit pas la sélection. 

La nomination ou l'affectation à ce poste est d'une durée initiale d'un an.

 La nomination ou l'affectation et son renouvellement sont subordonnés à la disponibilité du poste ou des fonds, à l'approbation budgétaire ou à la prolongation du mandat. 

Le Secrétariat de l’Organisation des Nations Unies tient à ce que son personnel comprenne autant de femmes que d’hommes. 

Les candidatures féminines sont fortement encouragées. 

Les fonctionnaires sont soumis à l’autorité du Secrétaire général, qui décide de leur affectation. 

Au fil de leur carrière, ils sont censés changer de fonctions périodiquement, conformément aux règles et procédures en vigueur. 

---

Formation en Suivi & Evaluation des projets

---

Pour pouvoir poser leur candidature, les fonctionnaires du Secrétariat doivent avoir à leur actif le nombre requis de mutations latérales, lesquelles seront indiquées dans la notice personnelle et la lettre de couverture.

Charte des Nations Unies

Aux termes du paragraphe 3 de l’Article 101 de la Charte des Nations Unies, la considération dominante dans le recrutement du personnel doit être la nécessité d’assurer à l’Organisation les services de personnes possédant les plus hautes qualités de travail, de compétence et d’intégrité. Ne seront pas retenues les candidatures des personnes qui ont commis des violations du droit international des droits de l’homme ou du droit international humanitaire, des actes d’exploitation, d’atteintes ou de harcèlement sexuels, ou au sujet desquelles il existe des raisons plausibles de croire qu’elles ont été impliquées dans la commission de tels actes. L’expression « exploitation sexuelle » désigne le fait d’abuser ou de tenter d’abuser d’un état de vulnérabilité, d’un rapport de force inégal ou de rapports de confiance à des fins sexuelles, y compris mais non exclusivement en vue d’en tirer un avantage pécuniaire, social ou politique. 

On entend par « atteinte sexuelle » toute atteinte physique de nature sexuelle commise par la force, sous la contrainte ou à la faveur d’un rapport inégal, ou la menace d’une telle atteinte. 

Le harcèlement sexuel s'entend de tout comportement déplacé à connotation sexuelle raisonnablement propre ou de nature à choquer ou humilier, lorsqu'il entrave la bonne marche du service, est présenté comme une condition d'emploi ou crée au lieu de travail un climat d'intimidation, d'hostilité ou de vexation, et lorsque ce comportement est assez grave pour justifier le licenciement de son auteur. 

---

Formation en Suivi & Evaluation des projets

---

La candidature de personnes qui ont commis des délits autres que des infractions mineures au code de la route ne sera pas retenue. 

Sera dûment prise en considération l'importance d'un recrutement effectué sur une base géographique aussi large que possible.

 Aucune restriction ne sera imposée par l'Organisation à l'accès des hommes et des femmes, dans des conditions égales, à toutes les fonctions, dans ses organes principaux et subsidiaires. 

Le Secrétariat de l'Organisation des Nations Unies est un espace non-fumeurs. 

Des aménagements raisonnables peuvent être fournis aux candidats en situation de handicap sur demande, pour soutenir leur participation au processus de recrutement. 

En acceptant une lettre de nomination, les membres du personnel sont soumis à l'autorité du Secrétaire général, qui peut leur assigner l’une quelconque des tâches ou l’un quelconque des postes de l’Organisation des Nations Unies conformément à l'article 1.2 (c) du Statut du personnel. 

En outre, les fonctionnaires des catégories professionnelle et supérieure jusqu'au niveau D-2 inclus et de la catégorie du Service mobile sont normalement tenus d’être périodiquement mutés dans différents lieux d'affectation pour exercer leurs fonctions, dans les conditions établies dans l’instruction administrative ST/AI/2023/3 sur la mobilité, telle qu'elle peut être modifiée ou révisée.

 Cette condition de service s’applique à tous les avis de vacance de poste spécifiques et ne s’applique pas aux postes temporaires. 

Les candidats sont invités à respecter scrupuleusement toutes les instructions disponibles sur la plateforme de recrutement en ligne Inspira, et à consulter le manuel du candidat en cliquant sur « Manuels » dans la case « Aide » de la page d'accueil de leur compte Inspira. 

Les candidatures feront l'objet d'une évaluation et d'un examen préalables sur la base des informations soumises conformément aux critères d'évaluation de l'avis de vacance de poste et aux dispositions législatives internes applicables de l'Organisation des Nations Unies, notamment la Charte des Nations Unies, les résolutions de l'Assemblée générale, le Statut et le Règlement du personnel, les textes administratives et les directives.

 Les candidats doivent fournir des informations exhaustives et précises conformément aux instructions fournies sur la plateforme Inspira. 

Une fois la candidature envoyée, aucune modification, suppression ou révision, ni aucun ajout ou changement ne pourra être fait. 

Il sera procédé à une vérification des références des candidats faisant l'objet d'une attention particulière pour s'assurer de l'exactitude des renseignements qu’ils ont fournis dans leur candidature. 

Les avis de vacance de postes publiés sur le Portail des carrières sont retirés à 11:59 p.m. (heure de New York), le jour de la date limite de dépôt des candidatures.

POSTULER MAINTENANT ICI

---

Formation en Suivi & Evaluation des projets

---

Poste 3 : AGENT DE TRANSPORT

Référence de l’avis de vacance: 248019

Réseau d’emplois : Logistics, Transportation and Supply Chain

Famille d’emplois : Transportation

Catégorie et classe : Field Service, FS-6

Lieu d’affectation : GOMA

Département/Bureau : United Nations Organisation Stabilization Mission in the Democratic Republic of the Congo

Org. Setting and Reporting

The FS-6 Transport Officer position is located in the United Nations Organization Stabilization Mission in DR Congo (MONUSCO), duty station Goma. The incumbent will be under the direct supervision of the Chief Transport Officer.

Responsibilities

Administration: Formulate the Transport Budget and regularly advise the Chief Transport Officer on budget performance (actual expenditure versus planned). 

Prepare the transport team's spending plan and monitor monthly expenditures. Prepare financial and budget summaries and reports. 

Develop and implement the Transport Unit's Training Plan.

 Coordinate training courses, workshops, and other related training activities. 

Prepare performance reports and respond to internal and external audit observations. 

Supervise the personnel and evaluate staff performance. 

Ensure compliance with the UN policies on workplace safety and environmental protection. 

Determine technical specifications for goods and services, review responses to bids, and conduct technical evaluations to ensure that vendor's proposals meet technical requirements. 

Oversee contracts for providing goods and services and evaluate vendor's performance in coordination with the Contracts Management Unit and the Procurement Unit. 

---

Formation en Suivi & Evaluation des projets

---

Ensure that quality control/quality assurance procedures are implemented and plans and work processes comply with the established procedures. Participate in the technical evaluations of bids received from vendors. 

Collect and analyze data to identify trends or patterns and provide insights through graphs, charts, tables, and reports using data visualization methods to enable data-driven planning, decision-making, presentation, and reporting.

 Ensures that requirements and background information used for data analysis are documented. 

Fleet/Sector Motor Transport Management: Manage the provision of surface motor transport support within a specific geographic area in a field mission, including the United Nations Owned Equipment and commercial transportation services. 

Participate in the development and implementation of the Vehicle Establishment Program by the decisions of the Mission Vehicle Establishment Committee and the Department of Operational Support policies and directives on the acquisition, receipt, distribution, maintenance, utilization, and disposal of the surface transport fleet.

 Participate in developing and implementing the Mission Vehicle Acquisition Plan, the Mission Vehicle Maintenance Plan, and the Mission Vehicle Recovery Plan to ensure that a filed mission fleet is optimized to meet operational requirements. 

Ensure inventory control and supervise the physical annual checks of vehicles and equipment. 

Ensure that the UN vehicles are used following the UN regulations and rules and that vehicle usage data are correctly recorded. 

Ensures the accuracy and validity of data recorded in the management information systems; 

Develops the performance monitoring plan, manages the information system, and transitions to data-driven transport operation. 

Fleet Vehicle Inventory: Monitor distribution of nonexpendable transport assets.

---

Formation en Suivi & Evaluation des projets

---

 Ensure that a bi-annual physical inventory of nonexpendable transport assets is conducted regularly and by the established procedures and deadlines.

 Ensure that records are maintained for nonexpendable transport assets, including records in fleet management databases. 

Coordinate the Mission Vehicle Establishment Committee (VEC) meetings. Implement the Vehicle Replacement Policy. 

Ensure that vehicle write-off cases are processed following the established procedures and deadlines.

 Provide inputs for statistical reports on transport fleet utilization and composition.

 Ensure that the mission vehicle fleet's monthly trip tickets and Electronic Vehicle Monitoring System (EVMS) statistics are processed under the established guidelines. 

Transport Dispatch:

 Ensure the routine transportation requirements are identified within the area of responsibility. 

Ensure maximum utilization and effective use of vehicle and driver resources.

 Ensure the provision of ad-hoc transportation services to meet all requirements, including staff and equipment movement for operational duty purposes. Monitor the periodic maintenance and repair of the vehicles to ensure the reliability of the transportation service.

 Ensure that files and documentation related to assigned duties are maintained and prepare reports for supervisors. P

Monitor monthly mileage and fuel consumption reports for UN-owned vehicles. 

Ensure that databases to monitor the Mission personnel possessing UN driving permits are maintained.

 Maintenance Workshop: Supervise the maintenance and repair of UN-owned vehicles following the vehicle manufacturer's standards for automotive electrical systems, including Electronic Vehicle Monitoring System (EVMS), air conditioning system, suspension system, braking system (including ABS), and bodywork and painting. 

Supervise the diagnostic and fault finding, quality control/assurance, road testing, and vehicle recovery to ensure that all diagnostic equipment is up to date.

 Develop reports to document workshop performance (including personnel matters), vehicle warranties, vendor support, and other workshop-related activities. 

Ensure that information in the Electronic Vehicle Monitoring System (EVMS) and Fuel log software packages is accurate and up to date.

 Identify hand tools, SST, workshop floor, and diagnostic equipment requirements. Optimizing vehicle workshop layout for workflow. Implementing quality management systems to ensure the reliability and safety of vehicles. Develop the key performance indicators KPIs for monitoring the fleet and workshop performance. Perform other related duties as required! Spare parts Management and acquisition: Ensure the spare parts catalog is available for all vehicles and equipment. Reviewing the spare parts consumption and carrying out the necessary data analysis Conduct regular inventory checks and develop a plan to reduce spare parts obsolescence. Ensure the availability of the safety stock buffer stock based on demand variability, lead time, service level, forecast accuracy, and supply chain reliability. Monitoring the spare parts requests raised by all sectors to verify the actual needs and develop the necessary plan for monitoring the service orders. In consultation with all MTOs, Prepare the necessary budget for spare parts. Inventory planning and control, carrying out the necessary spare parts analysis such as ABC, XYZ, FSN, … to take the necessary corrective actions accordingly.

---

Formation en Suivi & Evaluation des projets

---

Competencies

Professionalism: Ability to manage diverse transport operations. Knowledge of institutional mandates, policies, and guidelines about transport operations and related matters. Demonstrates ability to complete in-depth analysis and formulate conclusions/recommendations. The ability to analyze and interpret data to support decision-making and convey resulting information to management. Shows pride in work and achievements; demonstrates professional competence and mastery of subject matter; is conscientious and efficient in meeting commitments, observing deadlines, and achieving results; is motivated by professional rather than personal concerns; shows persistence when faced with complex problems or challenges; remains calm in stressful situations. Commitment to implementing the goal of gender equality by ensuring the equal participation and full involvement of women and men in all aspects of work. Teamwork: Works collaboratively with colleagues to achieve organizational goals. Solicits input by genuinely valuing others' ideas and expertise; is willing to learn from others. Places team agenda before personal agenda. Supports and acts by final group decision, even when such decisions may not entirely reflect own position. Shares credit for team accomplishments and accepts joint responsibility for team shortcomings. Accountability: Takes ownership of all responsibilities and honors commitments. Delivers outputs for which one has responsibility within the prescribed time, cost, and quality standards. Operates in compliance with organizational regulations and rules. Supports subordinates, provides oversight, and takes responsibility for delegated assignments. Takes personal responsibility for his/her shortcomings and those of the work unit, where applicable. Client orientation: Considers all those to whom services are provided to be "clients" and seeks to see things from clients' point of view. Establishes and maintains productive partnerships with clients by gaining their trust and respect. Identifies clients' needs and matches them to appropriate solutions. Monitors ongoing developments inside and outside the clients' environment to keep informed and anticipate problems. Keeps clients informed of progress or setbacks in projects. Meets timeline for delivery of products or services to client.

Education

High School diploma or equivalent is required. The minimum years of relevant work experience is reduced to 5 yeras for candidates who possess a first level university degree.

Job - Specific Qualification

A valid driving license is required. Please attach a copy in the attachments section. Technical Training certificates in the automotive field are required (please attach the certificates in the attachment section). A Level 5 CIPS (Chartered Institute of Purchasing and Supply) certificate is required. Please attach a copy in the attachments section. A technical or vocational certificate in mechanical engineering, transportation, logistics, or other related fields is desirable. Please attach a copy in the attachments section. A technical or vocational certificate in spare parts management and acquisition is desirable. Please attach a copy in the attachments section A technical or vocational certificate/ diploma in leadership and management development is desirable. Please attach a copy in the attachments section. A technical or vocational certificate/ diploma in business administration issued by a recognizable/international organization is desirable. Please attach a copy in the attachments section.

Work Experience

A minimum of 10 years of combined experience in transport operations, fleet maintenance, and managing workshops at the international level is required. A minimum of one year of finance and budget experience within the United Nations Common System or a comparable international organization is required. Work experience in utilizing the SAP systems such as UMOJA for finance, budget, vehicle maintenance and supplier relation management is required. Work experience in vehicles spare parts management, acquisition, and data analysis is desirable. Previous experience in quality control/assurance is desirable. Please attach relevant confirmation documents in the attachment section. Previous experience in conducting technical training in the Automative field is desirable. Experience repairing and maintaining heavy vehicles, equipment, and construction machines, including electrical, electronic, and hydraulic systems, is desirable.

Languages

English and French are the working languages of the United Nations Secretariat. For the position advertised, fluency in oral and written English is required. Knowledge of French is desirable.

Assessment

Previously rostered candidates are not subject to any further assessment and as such, will not be invited for such an assessment.

Special Notice

This "Recruit from Roster" job opening is only open to roster applicants who are already placed on pre-approved rosters, following a review by a United Nations Central Review Body. Only roster applicants who were placed on rosters with similar functions at the same level are considered to be eligible candidates. Eligible applicants receive an email inviting them to apply. Rostered applicants are encouraged to apply only if they are interested and available to take up the position at the duty station/s specified in the Job Opening. Applying to this job opening carries an expectation to accept the offer, if selected. Appointment or assignment against this position is for an initial period of one year. The appointment or assignment and renewal thereof are subject to the availability of the post or funds, budgetary approval or extension of the mandate. The United Nations Secretariat is committed to achieving 50/50 gender balance in its staff. Female candidates are strongly encouraged to apply for this position. Staff members are subject to the authority of the Secretary-General and to assignment by him or her. In this context, all staff are expected to move periodically to new functions in their careers in accordance with established rules and procedures.

United Nations Considerations

According to article 101, paragraph 3, of the Charter of the United Nations, the paramount consideration in the employment of the staff is the necessity of securing the highest standards of efficiency, competence, and integrity. Candidates will not be considered for employment with the United Nations if they have committed violations of international human rights law, violations of international humanitarian law, sexual exploitation, sexual abuse, or sexual harassment, or if there are reasonable grounds to believe that they have been involved in the commission of any of these acts. The term “sexual exploitation” means any actual or attempted abuse of a position of vulnerability, differential power, or trust, for sexual purposes, including, but not limited to, profiting monetarily, socially or politically from the sexual exploitation of another. The term “sexual abuse” means the actual or threatened physical intrusion of a sexual nature, whether by force or under unequal or coercive conditions. The term “sexual harassment” means any unwelcome conduct of a sexual nature that might reasonably be expected or be perceived to cause offence or humiliation, when such conduct interferes with work, is made a condition of employment or creates an intimidating, hostile or offensive work environment, and when the gravity of the conduct warrants the termination of the perpetrator’s working relationship. Candidates who have committed crimes other than minor traffic offences may not be considered for employment. Due regard will be paid to the importance of recruiting the staff on as wide a geographical basis as possible. The United Nations places no restrictions on the eligibility of men and women to participate in any capacity and under conditions of equality in its principal and subsidiary organs. The United Nations Secretariat is a non-smoking environment. Reasonable accommodation may be provided to applicants with disabilities upon request, to support their participation in the recruitment process. By accepting a letter of appointment, staff members are subject to the authority of the Secretary-General, who may assign them to any of the activities or offices of the United Nations in accordance with staff regulation 1.2 (c). Further, staff members in the Professional and higher category up to and including the D-2 level and the Field Service category are normally required to move periodically to discharge functions in different duty stations under conditions established in ST/AI/2023/3 on Mobility, as may be amended or revised.

 This condition of service applies to all position specific job openings and does not apply to temporary positions. 

Applicants are urged to carefully follow all instructions available in the online recruitment platform, inspira, and to refer to the Applicant Guide by clicking on “Manuals” in the “Help” tile of the inspira account-holder homepage.

 The evaluation of applicants will be conducted on the basis of the information submitted in the application according to the evaluation criteria of the job opening and the applicable internal legislations of the United Nations including the Charter of the United Nations, resolutions of the General Assembly, the Staff Regulations and Rules, administrative issuances and guidelines. 

Applicants must provide complete and accurate information pertaining to their personal profile and qualifications according to the instructions provided in inspira to be considered for the current job opening. No amendment, addition, deletion, revision or modification shall be made to applications that have been submitted. 

Candidates under serious consideration for selection will be subject to reference checks to verify the information provided in the application. 

Job openings advertised on the Careers Portal will be removed at 11:59 p.m. (New York time) on the deadline date.

POSTULER MAINTENANT ICI

 

Poste 4 : ASSISTANT D’ÉQUIPE – Goma

Référence de l'avis de vacance : 248705

Réseau d'emplois : Gestion et Administration

Famille d'emplois : Administration

Catégorie et classe : Services généraux et catégories apparentées , G-3

Lieu d'affectation : GOMA

Département/Bureau : Mission de l'Organisation des Nations Unies pour la stabilisation en République démocratique du Congo

Organisation et établissement de rapports

Ce poste est à pourvoir au sein de la Mission de l'Organisation des Nations Unies pour la stabilisation en République démocratique du Congo (MONUSCO) à Goma. 

Goma est classée au niveau de difficulté « D » et est un lieu d'affectation déconseillé aux familles. 

L'assistant d'équipe relève du responsable du protocole par l'intermédiaire de l'assistant au protocole.

Responsabilités

Within limits of delegated authority and depending on location, the Team Assistant at this level may be responsible for the following duties:

 1. Provides general office support services to help ensure the smooth functioning of an organizational unit; 

2. Uses standard word processing package to produce a variety of routine correspondence, reports, tables, charts, graphs, etc., in accordance with institutional standards;

 3. Maintains calendar/schedules; monitors changes and communicates relevant information to appropriate staff inside and outside the immediate work unit; 

4. Receives phone calls and visitors, and responds to routine inquiries and information requests, including drafting routine written responses, or routes to appropriate personnel for handling as required;

 5. Maintains files (both paper and electronic) and databases for work unit;

 6. Updates and maintains large distribution lists; assembles documents, reports and other materials for global dissemination, where possible using electronic formats; coordinates courier services; 

7. Performs basic data entry and extraction functions; 

8. Performs a variety of administrative duties (e.g. leave recording, meeting organization, reservations, office supply and equipment orders, etc.); including preparing and/or processing administrative requests/documents (e.g. travel requests, expense claims, vouchers, visa applications, etc.);

 9. Photocopies/scanning a variety of documents and other materials; 

10. Operates and maintains a variety of office equipment in the performance of basic office functions, e.g. photocopier, facsimile, printer, scanner, etc.;

 11. Delivers urgent mail/messages in some cases where necessary drive to different locations within the area of responsibility;

 12. Performs other duties as assigned.

Compétences

Professionalism Shows pride in work and in achievements; demonstrates professional competence and mastery of subject matter; is conscientious and efficient in meeting commitments, observing deadlines and achieving results; is motivated by professional rather than personal concerns; shows persistence when faced with difficult problems or challenges; remains calm in stressful situations; takes responsibility for incorporating gender perspectives and ensuring the equal participation of women and men in all areas of work.

 Communication Speaks and writes clearly and effectively; listens to others, correctly interprets messages from others and responds appropriately; asks questions to clarify and exhibits interest in having two- way communication; tailors’ language, tone, style and format to match audience; demonstrates openness in sharing information and keeping people informed. 

Teamwork Works collaboratively with colleagues to achieve organizational goals; solicits input by genuinely valuing others’ ideas and expertise; is willing to learn from others; places team agenda before personal agenda; supports and acts in accordance with final group decision, even when such decisions may not entirely reflect own position; shares credit for team accomplishments and accepts joint responsibility for team shortcomings.

Éducation

High school diploma or equivalent is required.

Emploi - Qualification spécifique

Not available.

Expérience professionnelle

A minimum of 2 (two) years of progressive responsible experience in general office support or related area is required.

Langues

English and French are the working languages of the United Nations Secretariat.

 For this position advertised, fluency in oral and written French is required, knowledge of English is desirable.

Évaluation

Evaluation of qualified candidates may include an assessment exercise or competency-based interview or both.

Avis spécial

This position is temporarily available until 30.06.2025. If the selected candidate is a staff member from the United Nations Secretariat, the selection will be administered as a temporary assignment. 

While this temporary assignment may provide the successful applicant with an opportunity to gain new work experience, the selection for this position is for a limited period and has no bearing on the future incumbency of the post.

 The United Nations Secretariat is committed to achieving 50/50 gender balance in its staff.

 Female candidates are strongly encouraged to apply for this position. Subject to the funding source of the position, the eligibility for this temporary job opening may be limited to candidates based at the duty station. This temporary job opening may be limited to “internal candidates,” who have been recruited through a competitive examination administered according to staff rule 4.16 or staff selection process including the review of a central review body established according to staff rule 4.15. Staff members of the United Nations common system organizations who will reach the mandatory age of separation or retirement within the duration of the current temporary need period are not eligible to apply. 

Submitting an application or selection for the current temporary job opening does not delay or increase the mandatory age of separation.

 Retirees above the mandatory age of separation who wish to be considered for the current temporary job opening must indicate the reason for their last separation as "retirement." Such retirees shall not be employed by the Organization, unless (a) the operational requirements of the Organization cannot be met by staff members who are qualified and available to perform the required functions; and (b) the proposed employment would not adversely affect the career development or redeployment opportunities of other staff members and represents both a cost-effective and operationally sound solution to meet the needs of the service.

Considérations des Nations Unies

According to article 101, paragraph 3, of the Charter of the United Nations, the paramount consideration in the employment of the staff is the necessity of securing the highest standards of efficiency, competence, and integrity. Candidates will not be considered for employment with the United Nations if they have committed violations of international human rights law, violations of international humanitarian law, sexual exploitation, sexual abuse, or sexual harassment, or if there are reasonable grounds to believe that they have been involved in the commission of any of these acts. The term “sexual exploitation” means any actual or attempted abuse of a position of vulnerability, differential power, or trust, for sexual purposes, including, but not limited to, profiting monetarily, socially or politically from the sexual exploitation of another. The term “sexual abuse” means the actual or threatened physical intrusion of a sexual nature, whether by force or under unequal or coercive conditions. The term “sexual harassment” means any unwelcome conduct of a sexual nature that might reasonably be expected or be perceived to cause offence or humiliation, when such conduct interferes with work, is made a condition of employment or creates an intimidating, hostile or offensive work environment, and when the gravity of the conduct warrants the termination of the perpetrator’s working relationship. Candidates who have committed crimes other than minor traffic offences may not be considered for employment. Due regard will be paid to the importance of recruiting the staff on as wide a geographical basis as possible. The United Nations places no restrictions on the eligibility of men and women to participate in any capacity and under conditions of equality in its principal and subsidiary organs. The United Nations Secretariat is a non-smoking environment. Reasonable accommodation may be provided to applicants with disabilities upon request, to support their participation in the recruitment process. By accepting a letter of appointment, staff members are subject to the authority of the Secretary-General, who may assign them to any of the activities or offices of the United Nations in accordance with staff regulation 1.2 (c). Further, staff members in the Professional and higher category up to and including the D-2 level and the Field Service category are normally required to move periodically to discharge functions in different duty stations under conditions established in ST/AI/2023/3 on Mobility, as may be amended or revised. This condition of service applies to all position specific job openings and does not apply to temporary positions. Applicants are urged to carefully follow all instructions available in the online recruitment platform, inspira, and to refer to the Applicant Guide by clicking on “Manuals” in the “Help” tile of the inspira account-holder homepage. The evaluation of applicants will be conducted on the basis of the information submitted in the application according to the evaluation criteria of the job opening and the applicable internal legislations of the United Nations including the Charter of the United Nations, resolutions of the General Assembly, the Staff Regulations and Rules, administrative issuances and guidelines. Applicants must provide complete and accurate information pertaining to their personal profile and qualifications according to the instructions provided in inspira to be considered for the current job opening. No amendment, addition, deletion, revision or modification shall be made to applications that have been submitted. Candidates under serious consideration for selection will be subject to reference checks to verify the information provided in the application. Job openings advertised on the Careers Portal will be removed at 11:59 p.m. (New York time) on the deadline date.

POSTULER MAINTENANT ICI

poste 5 : Spécialiste des affaires politiques (chef de sous-bureau)

POSTULER MAINTENANT ICI




Partager sur :

Tags